02 dec 2021

8 type verspillingen in kaart brengen en structureel oplossen

En? Hoe vol zitten jouw bronnen in de organisatie? 100% bron-efficiency? Laten we maar hopen dat dit niet het geval is. In onze vorige blog over lean kwamen we al tot de conclusie dat veel bedrijven focussen op bron-efficiency. Maar wat is het probleem: hoe voller de bronnen, hoe groter de kans dat er geen capaciteit meer beschikbaar is. Hoe goed je het ook denkt georganiseerd te hebben, er is dan geen plek meer voor meer. En dat kan voor de klant wel eens een behoorlijk probleem worden.

Flow-efficiency en klantwaarde

Tot nu toe is het best veel theorie geweest om een basis te leggen voor het begrijpen van wat Lean nu precies is. We zijn nog niet toegekomen aan de concrete beschrijving van wat Lean nu exact is. Daar werken we naartoe, maar laten we eerst een uitstapje naar de praktijk maken.

Je weet nu dat je een flow wil creëren in plaats van focussen op bron-efficiency. Daarnaast hebben we in het eerste blog 7 stappen uiteengezet om tot een berekening van de flow-efficiency te komen. Daarbij is gezegd dat het niet alleen belangrijk is om een flow te creëren, maar om ook te focussen op klantwaarde. Wat samenkomt in een ideaal beeld waar je processen in een flow gaan waar continu klantwaarde wordt toegevoegd.

Om heel eenvoudig te snappen wat klantwaarde is, moet je je de volgende situatie indenken: je gaat met het gezin uiteten en je vraagt de bon. Wat staat daarop? Hetgeen waar jij echt voor wilt betalen: eten en drinken. Stel je eens voor dat daar op zou staan: ‘lopen naar tafel, bestelling opnemen, gesprekje met de andere klanten, glas laten vallen, enzovoorts’. Daar wil je niet voor betalen! Je wil betalen voor hetgeen wat voor jou toegevoegde waarde is. Uiteraard worden de overige activiteiten, verspillingen, wel in de prijs doorgerekend. Maar je snapt, wanneer je teveel verspillingen doorrekent, de prijs te hoog wordt en daarnaast kosten verspillingen nog tijd ook.

Naar de praktijk, naar de Gemba

Gemba? Gemba is het Japanse woord voor ‘echte plaats’. Ga nu eens naar de plek waar het echt allemaal gebeurt. Een theoretisch verhaal over bron-efficiency en flow-efficiency is nodig om Lean in de basis meer te gaan begrijpen, maar uiteindelijk wil je ook gewoon resultaat. We hebben het al over de drie wetten gehad die je meer inzicht geven in hoe de praktijk er bij jou uitziet, nu gaan we een stapje verder. Ga eens naar de Gemba en zoek de volgende 8 type verspillingen: TIMWOODS

  1. Transport: het onnodig transporteren van goederen, onderdelen, maar ook bestanden,  formulieren enzovoort. 
  2. Inventory: voorraad. De meeste bedrijven hebben hun magazijnen vol liggen met voorraad. Hier wordt echter vaak geen waarde toegevoegd.
  3. Movement: het onnodig bewegen van personen.
  4. Waiting: mensen of onderdelen die moeten wachten op werk.
  5. Overproduction: eerder, sneller of meer maken dan de klant vraagt.
  6. Overprocessing: meer activiteiten of taken uitvoeren aan het product, terwijl dit voor de klant geen waarde toevoegt.
  7. Defects: niet in één keer goed maken.
  8. Skills: het onbenutten van talent.

5 keer ‘Waarom?’ om tot de grondoorzaken te komen

Je gaat naar de Gemba en je ontdekt allerlei verspillingen. Wat nu? Kleine simpele verspillingen kun je direct oplossen, maar grote kans dat achter veel verspillingen een diepere oorzaak ligt. Om verspillingen structureel op te lossen, moet je de grondoorzaak oplossen.

Stel 5 keer de ‘Waarom?’ vraag om tot de grondoorzaak te komen. Bij de vijfde keer ‘Waarom?’ beland je zeer waarschijnlijk bij de grondoorzaak en daar dien je een passende oplossing voor te bedenken. Dit voorkomt dat de verspilling niet steeds weer terugkomt en je meer brandjes aan het blussen bent, dan structureel voorkomen van de brand. Volgende keer gaan we weer terug naar de theorie om te ontdekken wat lean nu echt is.

Geef een reactie