Marketing & Verkoop

Marketing & Sales kunnen niet meer zonder elkaar. Waar organisaties in het verleden marketing en sales als gescheiden organisaties zagen, zien we nu steeds meer dat marketing en sales integreren en groeien naar 1 afdeling. Door de snel veranderende (online) wereld zijn marketing en sales dermate aan elkaar verbonden geraakt dat integratie onafwendbaar lijkt. Een hybride aanpak in zowel online en offline is daarbij noodzakelijk. En de Sales funnel wordt geïntegreerd met de Marketing funnel. Naast de procesinrichting van deze funnels betekent dit ook dat er veranderingen ontstaan in de CRM inrichting van organisaties.
De overal toegankelijke informatie heeft ervoor gezorgd dat het traditionele Salesproces niet meer voldoet. Organisaties zullen zich online als kennis- en ervaring expert moeten ontwikkelen en zo een online merk moeten bouwen en anderzijds vanuit online activiteiten een relatie moeten opbouwen met potentiële klanten. Voor btoc zijn dergelijke geautomatiseerde processen steeds vanzelfsprekender, maar ook voor BtoB verandert er hierin steeds meer. Het traditionele sales gesprek moet tegenwoordig worden gecombineerd met allerlei andere kanalen om zo tot nieuwe prospects en klanten te komen. Een duidelijk en gestructureerd salesproces is nodig is, dat consequent en gedisciplineerd wordt uitgevoerd.
Onze Integrale aanpak op Marketing & Sales
Het ontwikkelen van een goede marketing en sales organisatie begint bij de ontwikkeling van een goede Marketing & Sales strategie in de vorm van een plan of roadmap. Het omvat alle tactieken, hulpmiddelen, technieken en kanalen die worden gebruikt om een product, dienst of merk te promoten, met als doel het creëren van klantwaarde en het behalen van een concurrentievoordeel. Daarnaast richt het zich op het inrichten en uitvoeren van de Salesactiviteiten. Een effectieve marketing- en Salesstrategie richt zich op het begrijpen van de doelgroep en hun behoeften en verlangens, en het ontwikkelen van een plan om die behoeften en verlangens te vervullen.
De sales organisatie kun je op vele manieren inrichten. Zowel de keuze van de structuur als de processen is van vele factoren afhankelijk. Het goed neerzetten van de juiste structuur, processen en mensen zorgt voor meer omzet en daarmee groei van de organisatie. Marketing en Sales zijn ook hier steeds meer geïntegreerd. Daarnaast kan een binnendienst een belangrijke rol spelen en is het inrichten van een goed CRM systeem van groot belang. En hoe ga je het verkoopteam inrichten? Een landenstructuur, Productstructuur, Klantgroep structuur, Omzet structuur.
Veel organisaties zijn nog steeds teveel Productgericht georganiseerd. Er wordt van alles ontwikkeld, maar echt luisteren naar de (potentiële) klant wordt niet gedaan. De klant centraal stellen is essentieel om in de snel veranderende wereld te overleven. Aan de basis hiervan staat het inzichtelijk maken van de klantreis. Dit begint al bij het eerste contact met mensen op social media. Waar en wanneer kom je voor het eerst in contact met potentiële klanten? Wat wil je communiceren en in welke fase van het koopproces? En hoe ontwikkel je een relatie met nieuwe klanten en hoe beïnvloed je ze al in je Marketing en Sales proces? CRM, Funnels, Social Selling, Marketing automation, Content Marketing, Storytelling, het zijn enkele onderdelen van een goede marketing, merk en sales strategie. Een goede Customer Journey ontwikkelen doe je niet zomaar even. Het vergt een investering in de ontwikkeling van kennis, het structureel doen van onderzoek, empathie voor (potentiële) klanten.
Hoe kom je tot een goede Marketing & Sales strategie. Strategisch marktonderzoek is het verzamelen en analyseren van gegevens ter ondersteuning van de Marketing & Sales strategie. Met Strategische Marktonderzoek kan een beleid voor de toekomst worden uitgestippeld, zodat marketingbeslissingen snel maar ook onderbouwd kunnen worden gemaakt. Strategisch marktonderzoek heeft vooral een anticiperende functie, om effectief te kunnen reageren op toekomstige situaties. In de externe analyse en het formuleren van strategische marktinstrumentbeslissingen kan marktonderzoek een belangrijke rol spelen.
- Online klanttevredenheidsonderzoek
- Segmentatie onderzoek
- Positioneringsonderzoek
- Kwaliteitsonderzoek
- Productontwikkelingsonderzoek
Social selling speelt een steeds belangrijkere rol. Klantwaarde genereren begint niet als het contract ondertekend is, maar start al een stuk eerder in het Marketing & Sales proces. Al bij de eerste contacten zal er waarde in de vorm van gratis informatie en services moeten worden gegeven, zodat jij als organisatie top of mind bent bij een potentiële klant. Als organisatie kun je een expert rol ontwikkelen, waarbij je meer vanuit een adviserende rol je relaties onderhoud. Ook al in het voortraject. Ook hierbij is de Marketing en Salesfunnel essentieel. Deze funnel kun je dus inzetten om allerlei informatie en adviezen te geven over trends, kennis en ontwikkelingen en indirect dus ook over jouw organisatie, producten en diensten.
E2i heeft een toolbox aan methodieken en tools om marketingstrategische vraagstukken op te lossen. Verschillende Scans, Canvas en Workshops bieden we aan. We kunnen deze scans, tools op maat aanbieden. Afhankelijk van de behoefte van de klant kunnen onze Marketing & Sales experts in samenwerking met jullie Marketing en Sales afdeling verschillende tools inzetten om meer inzichten te krijgen in de marketingstrategie, planning of plannen. Zo kun je denken aan tools voor het in kaart brengen van bijvoorbeeld de Marketingmix, Productportfolio, Productlevenscyclus, Klantenpyramide, Salefunnel, Waardeketen, Concurrentie, Afnemers, Distributie, Stakeholders, Marktsegmentatie, Propositie ontwikkeling en Positionering.
Daarnaast bieden we verschillende Sales trainingen aan. E2i biedt trainingen aan om het te ontwikkelen tot een “Integrale Marketing- & Sales expert”. Afhankelijk van je behoefte kun je verschillende trainingen volgen. Onder trainingen staat een overzicht van alle trainingen die E2i aanbiedt.